Mit is jelent az I-Size?

Az i-Size ECE R129 szabványos gyerekülés főbb jellemzői:

    1. Fokozott védelem mind oldalsó, mind frontális ütközésnél
    2. Kötelező oldalvédelem, kiemelten a fej és a nyak számára
    3. Kötelező 15 hónapos korig a gyermeket menetiránynak háttal ülő pozícióban szállítani, de ajánlott legalább 2 éves korig
    4. Kötelező az Isofix beépítés a gyerekülésbe, így az i-Size-os gyerekülés csak Isofix-es autóban használható
    5. Az Isofix biztosítja azt is, hogy szinte lehetetlen rosszul rögzíteni a gyerekülést az autóba
    6. A testsúly helyett a gyermek testmagasságát követi a gyerekülés besorolása, úgy mint a baba-gyerekruhák méretei cm-ben (innen jött az i-Size, magyarul valahogy így: az én-méretem)

Az új előírás olyan biztonsági követelményeket támaszt kötelező jelleggel egy gyereküléssel szemben, ami által fokozottabb biztonságot nyújt baleset során.

Mi állt az új i-Size szabvány létrejöttének hátterében?

Túl sok gyermek hal meg autóbalesetben.

A gyermekhalálozások legfőbb oka az autóbalesetek. S bár csökkent a gyermekhalálozások száma, de Európában így is minden héten 10 gyermek hal meg az utakon és körülbelül 1150 gyermek sebesül meg.

Források: WHO (2007), EEVC Munkacsoport 18 jelentése alapján (2006.február). Felmérés 12 európai országban, 0-14 éves gyermekek körében (2003)

Sok a rosszul bekötött gyerekülés.

Az autó biztonsági övével jól lerögzíteni az autóba egy gyerekülést sok szülő számára túl hosszadalmas és bonyolult, így sokan, konkrétan a szülők 27%-a rosszul köti be a gyerekülést az autóba!

Ezt kiküszöbölendő, a legjobb megoldás az ISOFIX. Az Isofix-es ülések esetében csupán csak 4% a helytelen bekötések aránya!!

Tény: A standard ECE R44/04 szabványos gyerekülések több mint fele nem Isofix-es bekötésű, hiszen a régi szabvány nem teszi kötelezővé az Isofix használatát.

Tény: Az új i-Size ECE R129 szabványos gyerekülés azonban kizárólag csak Isofix-vel készülhet, hiszen a szabvány az Isofix-et kötelezően írja elő.

Tény: Az utakon még mindig sok a régi autó, amelyekben nincs Isofix. A 2006-2007 utáni autóknál ugyan már gyakrabban előfordulhat az Isofix – főleg mint plusz felszereltség, de a 2011. januártól forgalomba hozott új autók esetében azonban már alapfelszereltség az Isofix!

Tipp: Autócsere, autóvásárlás esetén ügyeljen arra, hogy legyen az autóban Isofix!

Túl hamar váltanak nagyobb gyerekülésre a szülők. 

Sok kisbaba túl korán, már 9-10 hónapos korában átkerül a 0+ korcsoportos gyerekülés-hordozóból egy nagyobb korcsoportos gyerekülésbe. A szülők a hordozó cipelését túl nehéznek ítélik meg, a babalábak pedig – a felnőtt számára kényelmetlennek tűnő módon –  kilógnak. A 1-es korcsoportos gyerekülést pedig már 9 kg testsúlytól lehet használni, így sok szülő egyszerűen ideje korán átvált egy nagyobb gyerekülésre.

A legnagyobb gond ezzel az ECE R44/04 szabvány kapcsán az volt és van, hogy az 1-es korcsoportos gyerekülések legtöbbje csak menetiránnyal szemben, azaz előre néző pozícióban használható (míg a csecsemő a hordozóban hátrafelé nézett).

A hátrafelé néző pozíció, azaz a menetiránynak háttal utazás előnye 0-2 éves korban az, hogy erős fékezés vagy ütközés esetén a baba nyaka nem csapódik előre, hanem belehúz hátra a gyerekülés fejrészébe.

Ha a gyermek 2 éves kora előtt előre néz, és a nyaka, feje többször előrerendül vagy ostorcsapásszerűen előre csapódik egy ütközés során, akkor komoly, végzetes nyak és fejsérülést szenvedhet a gyermek olyan balesetben is, amely a felnőttekre nézve nem volt súlyos.

A gyenge izomzatú nyaknak egy relatív nehéz babafejet kell megtartania! A felnőtt fej-törzs testarányt a gyermek csak kb. 5 éves korára éri el.

A fej és a nyak a legsebezhetőbb testrészek egy ütközés során.

Ezért sokkal biztonságosabb minél tovább, de legalább 1,5-2 éves korig a menetiránynak hátrafelé néző pozícióban utaztatni a gyermeket!

(Forrás: https://maxi-cosi-shop.hu/cikkek/mi-az-i-size-miert-az-i-size)

TOVÁBB A TERMÉKEKRE