Mit is jelent az I-Size?
Az i-Size ECE R129 szabványos gyerekülés főbb jellemzői:
-
- Fokozott védelem mind oldalsó, mind frontális ütközésnél
- Kötelező oldalvédelem, kiemelten a fej és a nyak számára
- Kötelező 15 hónapos korig a gyermeket menetiránynak háttal ülő pozícióban szállítani, de ajánlott legalább 2 éves korig
- Kötelező az Isofix beépítés a gyerekülésbe, így az i-Size-os gyerekülés csak Isofix-es autóban használható
- Az Isofix biztosítja azt is, hogy szinte lehetetlen rosszul rögzíteni a gyerekülést az autóba
- A testsúly helyett a gyermek testmagasságát követi a gyerekülés besorolása, úgy mint a baba-gyerekruhák méretei cm-ben (innen jött az i-Size, magyarul valahogy így: az én-méretem)
Az új előírás olyan biztonsági követelményeket támaszt kötelező jelleggel egy gyereküléssel szemben, ami által fokozottabb biztonságot nyújt baleset során.
Mi állt az új i-Size szabvány létrejöttének hátterében?
Túl sok gyermek hal meg autóbalesetben.
A gyermekhalálozások legfőbb oka az autóbalesetek. S bár csökkent a gyermekhalálozások száma, de Európában így is minden héten 10 gyermek hal meg az utakon és körülbelül 1150 gyermek sebesül meg.
Források: WHO (2007), EEVC Munkacsoport 18 jelentése alapján (2006.február). Felmérés 12 európai országban, 0-14 éves gyermekek körében (2003)
Sok a rosszul bekötött gyerekülés.
Az autó biztonsági övével jól lerögzíteni az autóba egy gyerekülést sok szülő számára túl hosszadalmas és bonyolult, így sokan, konkrétan a szülők 27%-a rosszul köti be a gyerekülést az autóba!
Ezt kiküszöbölendő, a legjobb megoldás az ISOFIX. Az Isofix-es ülések esetében csupán csak 4% a helytelen bekötések aránya!!
Tény: A standard ECE R44/04 szabványos gyerekülések több mint fele nem Isofix-es bekötésű, hiszen a régi szabvány nem teszi kötelezővé az Isofix használatát.
Tény: Az új i-Size ECE R129 szabványos gyerekülés azonban kizárólag csak Isofix-vel készülhet, hiszen a szabvány az Isofix-et kötelezően írja elő.
Tény: Az utakon még mindig sok a régi autó, amelyekben nincs Isofix. A 2006-2007 utáni autóknál ugyan már gyakrabban előfordulhat az Isofix – főleg mint plusz felszereltség, de a 2011. januártól forgalomba hozott új autók esetében azonban már alapfelszereltség az Isofix!
Tipp: Autócsere, autóvásárlás esetén ügyeljen arra, hogy legyen az autóban Isofix!
Túl hamar váltanak nagyobb gyerekülésre a szülők.
Sok kisbaba túl korán, már 9-10 hónapos korában átkerül a 0+ korcsoportos gyerekülés-hordozóból egy nagyobb korcsoportos gyerekülésbe. A szülők a hordozó cipelését túl nehéznek ítélik meg, a babalábak pedig – a felnőtt számára kényelmetlennek tűnő módon – kilógnak. A 1-es korcsoportos gyerekülést pedig már 9 kg testsúlytól lehet használni, így sok szülő egyszerűen ideje korán átvált egy nagyobb gyerekülésre.
A legnagyobb gond ezzel az ECE R44/04 szabvány kapcsán az volt és van, hogy az 1-es korcsoportos gyerekülések legtöbbje csak menetiránnyal szemben, azaz előre néző pozícióban használható (míg a csecsemő a hordozóban hátrafelé nézett).
A hátrafelé néző pozíció, azaz a menetiránynak háttal utazás előnye 0-2 éves korban az, hogy erős fékezés vagy ütközés esetén a baba nyaka nem csapódik előre, hanem belehúz hátra a gyerekülés fejrészébe.
Ha a gyermek 2 éves kora előtt előre néz, és a nyaka, feje többször előrerendül vagy ostorcsapásszerűen előre csapódik egy ütközés során, akkor komoly, végzetes nyak és fejsérülést szenvedhet a gyermek olyan balesetben is, amely a felnőttekre nézve nem volt súlyos.
A gyenge izomzatú nyaknak egy relatív nehéz babafejet kell megtartania! A felnőtt fej-törzs testarányt a gyermek csak kb. 5 éves korára éri el.
A fej és a nyak a legsebezhetőbb testrészek egy ütközés során.
Ezért sokkal biztonságosabb minél tovább, de legalább 1,5-2 éves korig a menetiránynak hátrafelé néző pozícióban utaztatni a gyermeket!
(Forrás: https://maxi-cosi-shop.hu/cikkek/mi-az-i-size-miert-az-i-size)